Tältä sivulta löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin tiedonjulkistamisen apurahoista.
Jos vielä jäi kysyttävää, ota meihin yhteyttä!
Tekniset ongelmat
1. Miksi en pääse kirjautumaan hakujärjestelmään saamillani tunnuksilla?
2. Olen hukannut/unohtanut käyttäjätunnukseni. Voitteko lähettää tunnukseni minulle uudelleen?
3. Hakuaika päättyi ja hakemukseni on yhä tilassa "Luonnos". Otetaanko se silti käsittelyyn?
Haettavat apurahat
4. Voinko hakea apurahaa kahteen eri hankkeeseen?
5. Mistä tiedän, sopiiko minun kirjani / hankkeeni rahoitettavaksi?
6. Mitä tarkoittaa "hankemuoto"? Entä jos hankkeeni toteutetaan useassa eri mediassa?
7. Olen jo aloittanut työskentelyn. Voinko enää hakea apurahaa?
8. Minkä suuruista apurahaa / kuinka pitkään työskentelyyn voin hakea?
Hakijana työryhmä
9. Voiko apurahaa hakea työryhmälle?
10. Hanke on vasta alussa enkä tiedä vielä, keitä työryhmään tulee kuulumaan. Voinko hakea apurahaa itselleni ja siirtää rahan myöhemmin työryhmän muille jäsenille?
Muut hakuehdot
11. Voiko yhteisö hakea apurahaa?
12. Voiko eläkeläinen hakea apurahaa?
13. Voinko hakea apurahaa väitöskirjaan / tieteelliseen artikkeliin / kaunokirjaan / kääntämiseen?
14. Voinko hakea apurahaa muulla kielellä kuin suomeksi/ruotsiksi toteutettavaan hankkeeseen?
15. Olen ulkomaalainen / työskentelen ulkomailla. Vaikuttaako se apurahan saamiseen?
16. Voiko apurahaa käyttää avustajan palkkaamiseen / kirjoittajapalkkioihin / käännättämiseen / matkakuluihin / hankintoihin?
17. Onko aiemmin TJNK:lta saadulla apurahalla vaikutusta päätökseen? Voiko samaan hankkeeseen hakea jatkorahoitusta?
18. Pitääkö minulla olla kustannussopimus / aiesopimus?
Hakulomake
19. Kenen tiedot merkitsen hakemukseen, jos hakijana on työryhmä?
20. Mitä eroa on Työsuunnitelmalla ja Julkaisu- ja viestintäsuunnitelmalla?
21. Mistä tiedän, mihin kirjastoluokkaan tietokirjani kuuluu?
22. Voiko hakemukseen lisätä liitteitä, esim. CV:n tai kustannussopimuksen?
23. Voinko täydentää tai muuttaa hakemustani sen lähettämisen jälkeen?
Päätökset, työskentely ja raportointi
24. Milloin hakijoille ilmoitetaan päätöksestä?
25. Milloin saan apurahan tililleni?
26. Milloin voin alkaa työskennellä? Mitä tarkoittaa apurahan käyttöaika?
27. Tarvitsenko virka-/toimivapaata päivätyöstäni?
28. Miten apuraha vaikuttaa verotukseen? Mikä on Mela-maksu?
29. Miten ja milloin apurahan käytöstä pitää raportoida?
30. Suunnitelmani muuttuivat. Voinko palauttaa apurahani tai siirtää sitä myöhemmäksi?
*****
1. Miksi en pääse kirjautumaan hakujärjestelmään saamillani tunnuksilla?
Tarkista, että käyttäjätunnus ja salasana ovat oikein. Huomaa erot esim.
- 1 (numero yksi)
- l (pieni kirjain)
- I (iso kirjain)
- 0 (numero nolla)
- O (iso kirjain)
Hakujärjestelmä asettaa käyttäjän selaimelle evästeen tunnistuksen vuoksi. Varmistathan siis, että selaimesi Javascript ja evästeet ("cookies") ovat käytössä. Tarvittaessa kokeile kirjautua hakujärjestelmään (siirryt toiselle sivustolle) toisella selaimella.
Jos kirjautuminen ei siltikään onnistu, ota yhteyttä tekniseen tukeen: tuki(at)tsv.fi
2. Olen hukannut/unohtanut käyttäjätunnukseni. Voitteko lähettää tunnukseni minulle uudelleen?
Voit palauttaa salasanasi sähköpostiosoitteeseen, jonka olet antanut rekisteröityessäsi hakujärjestelmän käyttäjäksi. Salasanan palautuslinkki löytyy hakujärjestelmän kirjautumissivulta (siirryt toiselle sivustolle).
Jos salasanan palautus ei onnistu, ota yhteys tekniseen tukeen: tuki(at)tsv.fi
3. Hakemukseni on yhä tilassa "Luonnos". Otetaanko se silti käsittelyyn?
Ei, vain hakuaikana lähetyt hakemukset ovat mukana arviointikäsittelyssä. Lähetetyn hakemuksen Tila-kohdassa lukee "Lähetetty".
Jos et saa hakemusta lähetettyä, tarkista, että kaikki pakolliset kentät on täytetty eikä minkään kentän koko ylitä sille asetettua merkkimäärärajaa (järjestelmä ilmoittaa tästä punaisella). Myös hakemuksen lopussa oleva lupa tietojen julkistamiseen ja vahvistus tietojen oikeellisuudesta pitää olla täytettynä.
Muista myös, että jos olet avannut kertaalleen lähettämäsi hakemuksen uudelleen muokattavaksi, se on lopuksi myös lähetettävä uudestaan. Aiempi lähetys peruuntuu sillä hetkellä, kun palautat hakemukseksi muokattavaksi. Hakemusta voi muokata hakuajan loppuun saakka, mutta älä unohda lähettää sitä lopuksi!
Hakuaika umpeutuu toukokuun viimeisenä arkipäivänä klo 16.00. Vaikka olisit silloin kirjautuneena järjestelmään, et voi lähettää hakemustasi järjestelmässä enää hakuajan päättymisen jälkeen.
Jos et siltikään pysty lähettämään hakemusta, lähetä välittömästi viesti tekniseen tukeen: tuki(at)tsv.fi
4. Voinko hakea apurahaa kahteen eri hankkeeseen?
Kyllä, on mahdollista hakea apurahaa useampaan eri kohteeseen. Myöntö kohdistuu kuitenkin aina vain tiettyyn hankkeeseen. Jos siis suunnittelet kahta tai useampaa eri hanketta, täytä jokaisesta hankkeesta oma hakemuksensa.
Tarkista myös hakemuksissa antamasi työskentelyn aikataulut, jotta et tule hakeneeksi päällekkäisiä työskentelyapurahoja.
Jos hankkeet liittyvät jollain tapaa toisiinsa (esim. tietokirja ja verkkosivusto samasta aihepiiristä), voit mainita tästä hakemusten työsuunnitelmissa.
Jos hankkeita ei ole mahdollista erottaa toisistaan ja työskentelysi on väistämättä yhtäaikaista, voit tarvittaessa hakea apurahaa yhdellä hakemuksella. Joudut kuitenkin valitsemaan hankkeellesi vain yhden hankemuodon seuraavista: tietokirja, muu tietokirjoittaminen, tiedonjulkistamisen yhteistoiminta tai muu tiedonjulkistaminen.
Tutustu hankemuotojen kuvauksiin vuosittain julkaistavassa hakuilmoituksessa (linkki hakuilmoitukseen on Apurahat-sivulla).
5. Mistä tiedän, sopiiko hankkeeni rahoitettavaksi?
Tutustu vuosittain julkaistavaan hakuilmoitukseen (linkki hakuilmoitukseen on Apurahat-sivulla) sekä aiemmin myönnettyjen apurahojen hankekuvauksiin. Niistä saat kattavan kuvan siitä, millaisia hankkeita tiedonjulkistamisen apurahoilla voidaan tukea.
Tiedonjulkistamisen apurahaa voi hakea esim. seuraaviin tietoa popularisoiviin kohteisiin:
- tietokirjat
- radio- ja TV-ohjelmat
- dokumenttielokuvat
- lehtiartikkelit
- sähköisessä muodossa julkaistavat tietotuotteet
- tieteen kummitoiminta
- tutkivat työpajat
- tiedeteatteri ja näyttelytoiminta
- tiedonjulkistamisen ja tiedeviestinnän koulutus
- muut tiedonjulkistamisen yhteistoimintamuodot
Sen sijaan tiedonjulkistamisen apurahoja EI myönnetä seuraaviin kohteisiin:
- kaunokirjallisuus
- fiktiiviset radio- ja TV-ohjelmat tai elokuvat
- käännökset
- oppikirjat
- tieteelliset tutkimukset (ml. väitöskirjat)
Huomaa myös, että voit hakea apurahaa vain sellaiseen työskentelyyn, joka tapahtuu apurahan käyttöaikana. Apurahan käyttöaika alkaa myöntöpäätöksestä (päätökset tehdään pääsääntöisesti hakuvuoden syyskuun loppuun mennessä) ja päättyy hakuvuotta seuraavan toisen vuoden syyskuun 30. päivänä. Toukokuussa haetulla apurahalla ei siis voi työskennellä vielä kesä-elokuussa eikä työskentely voi jatkua seuraavan toisen vuoden syyskuuta pidemmälle. Esim. jos saat apurahan syksyllä 2024, apuraha on käytettävä viimeistään 30.9.2026 mennessä. Esimerkiksi:
- 4 kk apurahalla työskentely on aloitettava viimeistään myöntövuotta seuraavan toisen vuoden kesäkuun 1. päivänä
- 6 kk apurahalla työskentely on aloitettava viimeistään myöntövuotta seuraavan toisen vuoden huhtikuun 1. päivänä
- 8 kk työskentely on aloitettava viimeistään myöntövuotta seuraavan toisen vuoden helmikuun 1. päivänä
Apuraha on käytettävä kokonaisuudessaan 30.9. mennessä, vaikka hanke jatkuisikin vielä tämän jälkeen.
6. Mitä tarkoittaa "hankemuoto"? Mitä jos hankkeeni toteutetaan useassa eri mediassa?
Haettavan apurahan hankemuodot ovat:
- Tietokirja
- Muu tietokirjoittaminen
- Tiedonjulkistamisen yhteistoiminta
- Muu tiedonjulkistaminen
Hankemuodot ja niiden tarkemmat rajaukset määritellään vuosittain julkaistavassa hakuilmoituksessa (linkki hakuilmoitukseen on Apurahat-sivulla).
Monimuotoisissa hankkeissa hankemuodoksi soveltuu parhaiten "Muu tiedonjulkistaminen". Huomaathan, että yhdellä hakemuksella voi hakea apurahaa vain yhden ihmisen työskentelyyn. Jos hankkeen eri osa-alueita on toteuttamassa useita henkilöitä, jokaisen heistä on täytettävä oma hakemuksensa ja haettava apurahaa omaan työskentelyynsä.
Hakulomakkeen kohdassa Työsuunnitelma annetaan tarkempi kuvaus hankkeen eri toteutusmuodoista (esim. näyttely ja siihen liittyvä verkkosivusto) ja kohdassa Julkaisu- ja viestintäsuunnitelma hankkeen julkistamisaikataulu kussakin mediassa.
7. Olen jo aloittanut työskentelyn. Voinko enää hakea apurahaa?
Tiedonjulkistamisen apurahat ovat henkilökohtaisia työskentelyapurahoja eikä niitä voida myöntää takautuvasti jo toteutuneeseen työskentelyyn. Jos hanke yhä jatkuu, apurahaa voi hakea vain apurahapäätöksen jälkeen tapahtuvaan työskentelyyn. Päätökset apurahoista tehdään syyskuun loppuun mennessä.
Apurahalla työskentely voi alkaa aikaisintaan päätöksen päivämäärästä ja työskentelyn tulee päättyä myöntövuotta seuraavan toisen vuoden syyskuun 30. päivään mennessä.
8. Minkä suuruista apurahaa / kuinka pitkään työskentelyyn voin hakea?
Tiedonjulkistamisen apurahat myönnetään työskentelykuukausina: 4 kk, 6 kk tai 8 kk. Myönnettävien apurahojen suuruudet noudattavat Taiteen edistämiskeskuksen jakamien kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahojen ja -avustuksien suuruutta.
Myönnettävät apurahat sisältävät MYEL-osuuden. Vakuutusvelvollisuus koskee 4 - 8 kuukauden työskentelyyn myönnettyjä apurahoja.
Tarkista apurahojen euromäärät vuosittain julkaistavasta hakuilmoituksesta (linkki hakuilmoitukseen on Apurahat-sivulla).
Tutustu myös aiemmin myönnettyihin apurahoihin.
9. Voiko apurahaa hakea työryhmälle?
Tiedonjulkistamisen kohdeapurahat ovat henkilökohtaisia työskentelyapurahoja. Työryhmän hakiessa apurahaa jokaisen työryhmän jäsenen on täytettävä oma hakemuksensa ja haettava apurahaa vain omaan työskentelyynsä. Työryhmän vetäjä ei voi hakea apurahaa muiden puolesta.
Jotta työryhmän hakemuksia voidaan käsitellä yhdessä, jokaisen työryhmän jäsenen on liitettävä oma hakemuksensa osaksi samaa työryhmää apurahojen hakujärjestelmässä. Riittää, kun yksi työryhmän hakijoista on luonut työryhmän ja antanut sille nimen, joka on samalla hankkeen nimi. Järjestelmä ohjaa häntä lisäämään työryhmän muut hakijat samaan työryhmään. Tunnisteena toimivat muiden hakijoiden sähköpostiosoitteet. Huolehtikaa siitä, että kaikki työryhmän jäsenet käyttävät keskenään identtisiä sähköpostiosoitteita. Ts. yhdelle henkilölle on annettu sama sähköpostiosoite kaikissa työryhmän jäsenten hakemuksissa. Varmistattehan siis työryhmän kesken, että kaikki työryhmän jäsenet tulevat liitetyksi samaan työryhmään.
Työryhmän nimeä (=hankkeen nimeä) ja työryhmän jäseniä voi tarvittaessa muokata hakujärjestelmässä kohdassa Työryhmät (linkki näkyy sisäänkirjautumisen jälkeen hakujärjestelmän vasemmassa sivupalkissa).
Hakulomakkeen kohdassa Työsuunnitelma eritellään työryhmän kokoonpano ja hakijan oma työpanos hankkeessa sekä annetaan koko hankkeen kustannusarvio.
10. En tiedä vielä, keitä työryhmään tulee kuulumaan. Voinko hakea apurahaa itselleni ja siirtää rahan myöhemmin muille työryhmäläisille?
Ei, tiedonjulkistamisen apurahat ovat henkilökohtaisia eikä niitä voi siirtää muille. Apurahaa ei voi myöskään käyttää muiden palkkaamiseen. Työryhmän jokaisen jäsenen on täytettävä oma hakemuksensa ja haettava apurahaa vain omaan työskentelyynsä.
11. Voiko yhteisö hakea tiedonjulkistamisen apurahaa?
Ei, tiedonjulkistamisen apurahat ovat henkilökohtaisia työskentelyapurahoja eikä niitä voida myöntää yhteisöille tai yhdistyksille.
Jos kyseessä on työryhmä, jokainen työryhmän jäsen voi hakea henkilökohtaista apurahaa omaan työskentelyynsä hankkeessa. Apurahaa ei tällöinkään voida maksaa yhteisön/yhdistyksen/yrityksen tilille, vaan se maksetaan kunkin hakijan omalle henkilökohtaiselle tilille.
12. Voiko eläkeläinen hakea apurahaa?
Kyllä, myös eläkkeellä olevat voivat hakea tiedonjulkistamisen apurahoja.
13. Voinko hakea apurahaa väitöskirjaan / tieteelliseen artikkeliin / kaunokirjaan / kääntämiseen?
Ei, tiedonjulkistamisen apurahat on tarkoitettu vain tietoa popularisoivien hankkeiden rahoittamiseen. Tieteelliset tutkimukset, opinnäytteet tai puhtaasti kaunokirjalliset teokset eivät kuulu apurahoituksen piiriin.
Jos kuitenkin esim. lasten tai nuorten tietokirjassa tai muussa tietotuotteessa tiedonvälitys tapahtuu osin kaunokirjallisin tai fiktiivisin keinoin, on tällaiseen hankkeeseen mahdollista hakea tiedonjulkistamisen apurahaa.
Käännöstukia myöntää mm. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran yhteydessä toimiva FILI.
14. Voinko hakea apurahaa muulla kielellä kuin suomeksi tai ruotsiksi toteutettavaan hankkeeseen?
Kyllä, tiedonjulkistamisen apurahoja voi hakea myös muilla kuin kansallisilla kielillä toteutettaviin kotimaisiin hankkeisiin, esim. englanninkielisen tietokirjan kirjoittamiseen.
Sen sijaan suomeksi/ruotsiksi jo julkaistun teoksen kääntämiseen esim. englanniksi voi hakea tukea mm. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran yhteydessä toimivalta FILIltä.
15. Olen ulkomaalainen / työskentelen ulkomailla. Vaikuttaako se apurahan saamiseen?
Tiedonjulkistamisen apurahaa voivat hakea myös muut kuin Suomen kansalaiset. Huomaathan kuitenkin, että apurahojen hakulomake ja sen täyttöohjeet ovat toistaiseksi saatavilla vain suomeksi ja ruotsiksi.
Opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksen mukaan tiedonjulkistamisen apurahoilla edistetään tietokulttuurin monimuotoisuutta, elinvoimaisuutta, saatavuutta ja uuden tiedon hyödyntämistä yhteiskunnassa.
Jos apuraha myönnetään, sen saajalla olisi hyvä olla suomalaiset pankkitunnukset. Apurahasta solmittava sopimus allekirjoitetaan sähköisesti, mikä vaatii vahvaa tunnistautumista. Sopimuksen voi allekirjoittaa myös paperilla, mutta sopimuskappaleiden postittaminen voi viivästyttää apurahan maksua.
Apurahakaudella on mahdollista työskennellä myös ulkomailla. Huomaathan, että ulkomailla työskennellessäsi saatat silti kuulua MYEL-vakuutusvelvollisuuden piiriin ja joutua maksamaan apurahastasi ns. Mela-maksun.
Huomaathan, että työskentelyapurahaa ei voi käyttää matkakuluihin.
16. Voiko apurahaa käyttää avustajan palkkaamiseen / kirjoittajapalkkioihin / käännättämiseen / matkakuluihin / hankintoihin?
Tiedonjulkistamisen apurahat ovat henkilökohtaisia apurahoja luovan työn tukemiseen eikä niillä pääsääntöisesti voi kattaa kuluja. Työskentelyapurahaa ei voi käyttää palkkoihin tai palkkioihin, käännös- tai matkakuluihin eikä muihin hankintoihin.
Apurahoja myönnetään kuluihin vain erittäin perustelluista syistä ja vain kahdessa hankemuodossa: Tiedonjulkistamisen yhteistoiminta tai Muu tiedonjulkistaminen. Kuluihin haettava osuus eritellään ja perustellaan kustannusarvioissa hakulomakkeen kohdassa Työsuunnitelma.
Esimerkkejä hyväksyttävistä kuluista löydät vuosittain julkaistavasta hakuilmoituksesta (linkki hakuilmoitukseen on Apurahat-sivulla).
Lisäksi 8 kuukauden työskentelyapurahojen myöntäminen edellyttää, että apurahansaaja on muusta työstä vapaa apurahakauden ajan.
Huom. Tietokirjaan tai muuhun tietokirjoittamiseen myönnettävät apurahat on tarkoitettu yksinomaan työskentelyyn eikä niitä voi käyttää kuluihin.
17. Onko aiemmin TJNK:lta saadulla apurahalla vaikutusta päätökseen? Voiko samaan hankkeeseen hakea jatkorahoitusta?
Kukin hankehakemus käsitellään erikseen, eikä aiemmin saatu apurahoitus ole este uudelle myönnölle. Jos kyseessä on pitkäkestoinen hanke, apurahoitusta voidaan myöntää samalle hankkeelle myös uudestaan. Uuden myöntöpäätöksen tekeminen edellyttää hyväksyttyä raportointia aiemman apurahan käytöstä.
18. Pitääkö minulla olla kustannussopimus / aiesopimus?
Kustannus-/julkaisusopimus tai aiesopimus ei ole ehto apurahan myöntämiselle. Jos sopimus on jo tehty, siitä mainitaan kohdassa Julkaisu- ja viestintäsuunnitelma. Kopiota sopimuksesta ei tarvita hakemuksen liitteeksi, vaan julkaisuaikataulu ja kustantajan yhteystiedot riittävät.
Jos sopimusta ei vielä ole, kohtaan Julkaisu- ja viestintäsuunnitelma merkitään ne tahot (esim. kustantajat), joita on tarkoitus lähestyä tai muu suunnitelma hankkeen julkaisusta.
19. Kenen tiedot merkitsen hakemukseen, jos hakijana on työryhmä?
Työryhmän hakiessa apurahaa tiedonjulkistamisen apurahaa kukin työryhmän jäsen täyttää oman hakemuksensa ja hakee apurahaa vain omalle osuudelleen hankkeessa. Hankkeen nimen tulisi olla täsmälleen sama kaikissa samaan hankkeeseen liittyvissä hakemuksissa, jotta työryhmän hakemukset voidaan käsitellä yhdessä.
20. Mitä eroa on työsuunnitelmalla ja julkaisu- ja viestintäsuunnitelmalla?
Työsuunnitelmassa kerrotaan, mitä ollaan tekemässä, kuka sen tekee ja kenelle, sekä miten, milloin ja miksi se tehdään. Työryhmien osalta annetaan lisäksi selvitys työryhmän kokoonpanosta ja hakijan omasta osuudesta hankkeessa. Työsuunnitelmaan sisältyvässä kustannusarvioissa kerrotaan hankkeen kokonaisbudjetti ja haetun apurahan osuus siitä.
Työsuunnitelma on hakemuksen tärkein kohta!
Huomaathan, ettet voi liittää sähköiseen hakemukseen erillisiä liitteitä, vaan kaiken hakemuksesi kannalta tärkeän tiedon on oltava itse hakemuksessa.
Julkaisu- ja viestintäsuunnitelmassa kerrotaan, missä, milloin ja/tai miten hankkeen lopputuote tullaan julkisemaan ja miten hankkeen näkyvyys varmistetaan. Julkaisusuunnitelma voi sisältää tietoa esim. seuraavista: kustantaja, tuotantoyhtiö, levittäjä, tapahtumapaikka, tekninen toteutus, julkaisuajankohta.
Tietokirjahankkeella ei tarvitse vielä hakuvaiheessa olla kustannussopimusta, mutta viestintäsuunnitelmassa on hyvä miettiä, mitä teet, jos et saakaan hankkeelle kustantajaa, ja miten silloin voit hyödyntää hanketta tiedonjulkistamisessa.
21. Mistä tiedän, mihin kirjastoluokkaan tietokirjani kuuluu?
Valitse kirjastoluokka, johon teos ensisijaisesti kuuluu Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmän mukaan.
Valita voi vain yhden luokan. Luokka voi muuttua hankkeen edetessä, eikä hakemuksessa annettu luokitus sido hakijaa. Hakemuksessa valittua luokkaa käytetään vain apurahojen tilastointiin.
22. Voiko hakemukseen lisätä liitteitä, esim. CV:n tai kustannussopimuksen?
Sähköiseen apurahahakemukseen ei voi lisätä liitteitä. Hakemuksen kentät tulee täyttää huolellisesti ja niiden tulee sisältää kaikki päätökseen tarvittavat tiedot. Hakemuksessa pyydettyjä tietoja ei voi korvata liitteillä tai viittaamalla liitteisiin.
Esim. ansio- ja julkaisuluettelotiedot tai suosittelijoiden nimet ja yhteystiedot voi tarpeellisilta osin kopioida hakemukseen kohtaan "Muut tiedot". Kustantajan tai julkaisijan yhteystiedot annetaan hakulomakkeen kohdassa Julkaisu- ja viestintäsuunnitelma, mutta kopiota kustannus-/julkaisusopimuksesta ei tarvitse toimittaa neuvottelukunnalle.
Jos hakija kaikesta huolimatta haluaa lisätä hakemukseensa ehdottoman olennaisiksi katsomiaan liitteitä, ne voi lähettää hakuaikana sähköisesti neuvottelukunnan toimistolle, ks. Yhteystiedot.
23. Voinko täydentää tai muuttaa hakemustani sen lähettämisen jälkeen?
Hakuaikana voit palauttaa lähetetyn hakemuksen muokattavaksi hakujärjestelmän kotisivulla. Palauttamisen jälkeen kaikki kentät ovat taas muokattavissa.
Muista myös lähettää muokattu hakemus uudelleen! Hakemus on lähetetty, kun hakujärjestelmässä lukee sen kohdalla "Lähetetty".
Hakemuksen palauttaminen muokattavaksi peruuttaa aiemmin lähetetyn hakemuksen. Vaikka siis olisit jo kertalleen lähettänyt hakemuksesi ja saanut siitä vahvistusviestin, muokattu hakemus on lähetettävä uudestaan.
Jos hakemuksen kohdalla lukee hakujärjestelmässä "Luonnos", hakemusta ei oteta mukaan apurahakäsittelyyn.
Jos hakemuksen palauttamisessa muokattavaksi tai lähettämisessä on ongelmia, ota yhteyttä tekniseen tukeen: tuki(at)tsv.fi.
Hakuajan päättymisen jälkeen hakemusta ei enää voi muuttaa eikä lähettää. Hakemusta voi kuitenkin täydentää esim. ilmoittamalla hakijalle muualta myönnetystä apurahasta.
24. Milloin hakijoille ilmoitetaan päätöksestä?
Apurahapäätökset tehdään hakuvuoden syyskuun loppuun mennessä. Tarkemmat tiedot löydät vuosittain julkaistavasta hakuilmoituksesta (linkki hakuilmoitukseen on Apurahat-sivulla). Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä sähköpostitse siihen osoitteeseen, jonka hakija on antanut hakemusta tehdessään.
Julkinen listaus myönnetyistä apurahoista julkaistaan neuvottelukunnan verkkosivuilla kohdassa Myönnetyt apurahat. Julkinen listaus sisältää tiedot vain niiltä hakijoilta, jotka ovat hakemuksessaan antaneet luvan tietojensa julkaisemiseen verkossa.
25. Milloin saan apurahan tililleni? Mikä on apurahasopimus?
Apurahapäätökset tehdään syyskuussa, maksaminen alkaa pääsääntöisesti lokakuussa.
Apurahan maksaminen edellyttää sopimusta apurahan myöntäjän kanssa. Sopimukset tekee apurahojen hallinnoinnista vastaava Tieteellisten seurain valtuuskunta, jonka yhteydessä Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta toimii.
Apurahan maksamisen vaiheet ovat:
-
Apurahansaaja kirjautuu hakujärjestelmään samoilla tunnuksilla, joilla hakemus on tehty, ja täyttää järjestelmän pyytämät lisätiedot annettuun määräaikaan mennessä.
-
Lisätiedoissa apurahansaaja valitsee apurahan maksupäivän. Maksupäiviä on valittavana kaksi: joko myöntövuoden lokakuussa tai myöntövuotta seuraavan vuoden tammikuussa. Apuraha maksetaan valittuna maksupäivänä kokonaisuudessaan. Apurahaa ei voi jakaa eri maksupäiville. Lisäksi apurahansaaja antaa selvityksen palkkatyöstä irrottautumisesta apurahatyöskentelyn ajaksi (koskee vain 8 kk:n työskentelyyn myönnettyjä apurahoja).
-
Kun järjestelmään annetut lisätiedot on tarkastettu neuvottelukunnan toimistolla, apurahansaajalle lähetetään linkki sopimuksen allekirjoittamista varten. Linkki tulee saajan sähköpostiin 1-3 arkipäivän sisällä. Sopimus allekirjoitetaan sähköisesti Visma Sign -palvelussa. Palvelun käyttö vaatii vahvan tunnistautumisen (esim. pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).
-
Apuraha maksetaan saajalle yhdessä erässä maksupäivänä, jonka saaja on valinnut lisätietoja antaessaan. Apurahan maksaa Tieteellisten seurain valtuuskunta.
Huom. Koska kyse on edelleen jaettavasta valtionavustuksesta, apurahaa ei voida maksaa ilman apurahansaajan kanssa solmittua sopimusta.
26. Milloin voin alkaa työskennellä apurahalla? Mitä tarkoittaa apurahan käyttöaika?
Apurahalla työskentelyn voi aloittaa aikaisintaan apurahapäätöksen päivämäärästä alkaen. Päätökset apurahoista tehdään syyskuun loppuun mennessä.
Apurahamyönnössä määritellään työskentelyn kesto kuukausina: 4 kk, 6 kk tai 8 kk. Apurahansaaja voi itse päättää, milloin työskentelykautensa käyttää, mutta työskentelyn tulee tapahtua apurahan käyttöajan sisällä.
Apurahan käyttöaika määritellään apurahasta solmitussa sopimuksessa. Apurahan käyttöaika alkaa aikaisintaan apurahapäätöksen päivämäärästä ja päättyy viimeistään myöntövuotta seuraavan toisen vuoden syyskuun 30. päivänä.
Apurahaa ei myönnetä takautuvasti jo toteutuneeseen työskentelyyn. Toukokuussa haetulla ja syyskuussa myönnetyllä apurahalla ei siis voi työskennellä vielä kesä-elokuussa, vaan työskentely voi alkaa vasta myönteisen apurahapäätöksen jälkeen.
Apurahalla työskentely on aloitettava niin, että työskentely päättyy viimeistään myöntövuotta seuraavan toisen vuoden syyskuun 30. päivänä. Esimerkiksi:
- 4 kk apurahalla työskentely on aloitettava viimeistään myöntövuotta seuraavan toisen vuoden kesäkuun 1. päivänä
- 6 kk apurahalla työskentely on aloitettava viimeistään myöntövuotta seuraavan toisen vuoden huhtikuun 1. päivänä
- 8 kk työskentely on aloitettava viimeistään myöntövuotta seuraavan toisen vuoden helmikuun 1. päivänä
Apuraha on käytettävä kokonaisuudessaan myöntövuotta seuraavan toisen vuoden syyskuun loppuun mennessä, vaikka hanke jatkuisikin vielä tämän jälkeen ja esim. tietokirja julkaistaisiin vasta kolmantena vuonna apurahan myönnöstä.
Apurahalla työskentelyn jatkaminen 30.9. jälkeen vaatii erillisen päätöksen käyttöajan pidennyksestä, ks. vastaus kysymykseen 30.
27. Tarvitsenko virka-/toimivapaata päivätyöstäni?
Jos myönnetyn apurahan kesto on 8 kk, apurahansaajan pitää luopua päätoimisesta palkatusta työstä apurahakauden ajaksi. Apurahakaudella voi tehdä muuta työtä 30 % työajasta.
Apurahansaaja antaa selvityksen päätoimesta irrottautumisesta hakujärjestelmän lisätietolomakkeella sen jälkeen, kun on saanut tiedon myönnöstä. Selvityksen antaminen on edellytys apurahasopimuksen solmimiselle ja apurahan maksamiselle.
Apurahat 4 tai 6 kuukauden tai näitä lyhyempään työskentelyyn eivät edellytä työstä irrottautumista.
Huomaa myös, että apurahansaajan on otettava itselleen eläke- ja tapaturmavakuutus, jos hän työskentelee apurahalla yhtäjaksoisesti vähintään 4 kuukautta. MYEL-vakuutusvelvollisuus koskee vain 4, 6 ja 8 kk:n työskentelyyn myönnettyjä tiedonjulkistamisen apurahoja.
28. Miten apuraha vaikuttaa verotukseen? Mikä on Mela-maksu?
Apurahat maksetaan verottomana, mutta ne voivat vaikuttaa hakijan verotukseen, mikäli hakijan saamien apurahojen ja palkintojen yhteismäärä ylittää verovapauden rajan. Lisätietoa apurahansaajan verotuksesta saat Verohallinnon sivuilta.
Lisäksi 4, 6 tai 8 kk:n työskentelyyn myönnetyn apurahan saajalla on velvollisuus vakuuttaa itsensä Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melassa. Pakollisen MYEL-vakuutusmaksun suuruudesta päättää Mela. Lue lisää Melan eläke- ja tapaturmavakuutuksesta apurahansaajille.
Tieteellisten seurain valtuuskunta tekee maksamistaan apurahoista lakisääteiset ilmoitukset Melalle ja Verohallinnolle.
29. Miten ja milloin apurahan käytöstä pitää raportoida?
Apurahansaajien on jätettävä selvitys työskentelystään apurahalla käyttöajan päättymisvuoden lokakuun 31. päivään mennessä. Käyttöaika on määritelty apurahasta allekirjoitetussa sopimuksessa. Esim. vuonna 2024 myönnetyn apurahan käytöstä raportoidaan 31.10.2026 mennessä.
Huom. Ennen vuotta 2024 myönnettyjen apurahojen käytöstä on raportoitava jo myöntövuotta seuraavan vuoden lokakuun 31. päivään mennessä. Esim. vuonna 2023 myönnetyn apurahan käytöstä raportoidaan 31.10.2024 mennessä.
Apuraharaportti täytetään Tieteellisten seurain valtuuskunnan hakujärjestelmässä. Järjestelmään kirjaudutaan samoilla tunnuksilla, joilla hakemus tehtiin. Unohtuneen salasanan voi palauttaa järjestelmän kirjautumissivulla.
Hyväksyttävästä raportista on käytävä ilmi:
- milloin ja miten tietotuote on julkistettu; tai
- hanke antaa muun hyväksyttävän selvityksen, josta ilmenee hankkeen edistyminen tai toteutuminen.
Mikäli apuraha on myönnetty teokselle ja se on ilmestynyt, neuvottelukunnalle toimitetaan yksi (1) kappale teosta tai selvitys julkaisuvuodesta ja kustantajasta sekä ISBN-numero. Samoin artikkeleista ja muista vastaavista toimitetaan työnäytteet neuvottelukunnan toimistolle, ks. Yhteystiedot.
Mikäli kyseessä on muu tietoteos kuin tietokirja, selvitykseen liitetään esim. dokumentin esitystiedot tai www-osoite.
Muusta hyväksyttävästä selvityksestä pitää ilmetä, että hanke on edennyt työsuunnitelman mukaisesti. Esim. tietokirjan tai muun tietotuotteen ei tarvitse olla ilmestynyt vielä raportin jättöhetkellä, kunhan apuraha on käytetty työskentelyyn hakemuksessa kuvatulla tavalla.
30. Suunnitelmani muuttuivat. Voinko palauttaa apurahani tai siirtää sitä myöhemmäksi?
Joskus hakemuksessa annetut suunnitelmat muuttuvat ja alkuperäistä työskentelyaikataulua joudutaan muokkaamaan. Apurahan käyttöaika alkaa myöntöpäätöksen päivämäärästä ja päättyy myöntövuotta seuraavan toisen vuoden syyskuun 30. päivänä. Jos uuden aikataulun mukainen työskentely mahtuu apurahan käyttöajan sisälle, muutoksesta ei ole tarpeen ilmoittaa neuvottelukunnalle.
Jos hanke viivästyy esim. sairastumisen tai muiden henkilökohtaisten syiden tai muuten muuttuneen tilanteen vuoksi niin, ettei työskentely apurahan käyttöaikana ole mahdollista, apurahan käyttöaikaan voi pyytää pidennystä. Lisäaikaa on pyydettävä Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnalta mahdollisimman aikaisin, kuitenkin myöntövuotta seuraavan vuoden elokuun 15. päivään mennessä.
Jos hakemuksessa annettuun työsuunnitelmaan tulee apurahan myöntämisen jälkeen muita merkittäviä muutoksia, ne pitää hyväksyttää Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnalla. Tällaisia hankemuutoksia ovat esim. työryhmän jäsenten vaihtuminen tai keskeinen muutos hankkeen sisällössä tai julkaisukanavassa.
Jos työskentelyä tai muuta tarkoitusta, johon apuraha on myönnetty, ei voida toteuttaa apurahan käyttöaikana, apuraha on palautettava. Palautuksen hoitaa Tieteellisten seurain valtuuskunnan taloushallinto.
Hankemuutosta, käyttöajan pidennystä tai palautusta varten ota välittömästi yhteyttä neuvottelukunnan toimistoon info(at)tjnk.fi tai suoraan neuvottelukunnan pääsihteeriin, ks. Yhteystiedot.